Позначки
Автор:
Шумний Володимир Павлович,
с. Михайло-Ларине,
Жовтневого району,
Миколаївської області, 57222.
Мені вже скоро 60 і я завжди був впевнений в тому, що народився в селі Хревть Нижньо-Устріцького району Дрогобицької області. Ясність у цьому питанні внесла Ярослава Іванівна Ковбоша, з якою проживаємо на одній вулиці. Одного разу вона сказала: «А я ж тебе бавила, коли ми жили в Вільховцях.». «Як? Я – з Хревті!» «В Хревті то була сільрада, а ми – з Вільховця». Продовжилася розмова уже у Славки дома. Розповідь була сповнена великою радістю і невимовною тугою за рідним краєм.
Спогади захопили мене. Так мені стало шкода цих людей – рідних Славки, скільки несправедливості і горя випало на їх долю, що вирішив написати про них. Але для початку трохи про свою родину. До славнозвісного 1951 року мешкали ми на правому березі річки Сян, а коли вона стала кордоном, то нам веліли переселитися в сусіднє село Вільховець. Так ось саме тоді нашу сім’ю, яка налічувала 10 чоловік, до того часу поки ми побудуємо власне житло, прихистила родина Лисиганича Івана Васильовича. І стало в його «будинку-рукавичці» проживати 16 чоловік. А місцевість ця була досить відома, про неї згадують ще й досі, коли говорять про спілкування між жителями Райського і Вільховця, і називалася Маговкою, «йти на Маговку». Чому така назва, і що означає це слово невідомо. Внучка Івана Васильовича Ярослава згадує: «Я добре пам’ятаю той день, коли в хату занесли багато вівсяної соломи. Мене, малу, щоб не плуталась під ногами, закинули на піч, звідки я і споглядала за всіма. Зайшло багато людей, дітей, які спали на тій соломі рядами. Було дуже весело!» Господар будинку на той час, як кажуть, де тільки не був. По-перше, від природи був дуже розумним. Будучи неписьменним знав німецьку мову. А ще, як і всі бойки, був просто роботящою людиною. Тому у 1925 році, щоб якось поліпшити матеріальний стан сім’ї подався до Америки. Любив розповідати, як це було просто: «З Нижніх Устрік потягом до океану, а там на пароплав – і ось Америка!» Але на чужині дуже сумував за ріднею, за Вільховцем, тому через два роки повертається. Але зароблених грошей було замало, щоб купити той шмат землі, що планував. І знову потягом до океану, на пароплав, що вдруге доставив його до Америки. На цей час перебування в Новому Світі було більш тривалим. Працюючи в копальні гірником, по-іншому сприймає навколишній світ, переосмислює своє ставлення до життя і приходить до висновку, що найкраще буде для сім’ї – це забрати їх сюди, в «країну необмежених можливостей», готує документи, купує усім достойний одяг і повертається за сім’єю до Вільховця.
Але… Спрацювала споконвічна ієрархія міжсімейних відносин. Діти, навіть будучи дорослими, продовжують слухати своїх батьків, а батько Івана радив і одночасно велів: «Ти маєш гроші – купи землю, станеш ґаздою на своїй землі, серед своїх людей.»
На зароблені гроші було куплено 14,5 моргів землі, а гарний американський одяг зносився у Вільховцях. Папери на виїзд, «які були такі великі, як стіл», були надійно заховані. Пізніше вони могли б бути причиною великих неприємностей у житті родини Лисиганичів. Йдеться про нові часи, про так званий «совєцький» період в історії Західної України і, зокрема, Нижньо-Устрікщини. Коли куплена земля стала колгоспною, а ти з ґазди мав перетворитися на батрака колгоспу і працювати на своїй землі задарма. Більше того, бути ще вдячним товаришу Сталіну, що живеш вільний і щасливий у великій державі, а на варті твого спокою, стоять доблесні радянські воїни в особі НКВД.
А це вже в повній мірі відчула на собі Єва – наймолодша дочка, яка, на свою біду, покохала місцевого парубка, однофамільця Лисиганича Івана Петровича. Думали про весілля. Але Іван, окрім того, що був гарним нареченим, був і патріотом рідної землі. Просто так споглядати і бути вдячним за те, що діється довкола, він не міг. Побачення стали таємними, потім зовсім неможливими. Іван перейшов на нелегальне становище. Деякі вільховчани говорять, що Єва носила продукти до лісу. А Ярослава згадує слова діда, які він говорив по приїзді з Америки: «Ми, українці, – люди хороші, боголюбні і надзвичайно роботящі, але маємо один ганж – немає серед нас єдности. Навіть цигани більш один за одного».
Хтось із односельців доніс на Єву. І почалися її поневіряння. Допити, приниження, всілякі залякування. Зухвалості і хамству не було меж. Намагалися вивідати будь-які відомості про перебування Івана. «Не хочеш по доброму, будемо здирати шкіру. Почнемо з пальців ніг, а закінчимо шкірою голови». Або ще «Запроторимо до білих ведмедів, звідти не повертаються». І коли в 1951 році жителів Вільховця переселяли на Миколаївщину, Єва, у якої на руках уже була донька Славка, була впевнена, що везуть її саме туди, до білих ведмедів. На щастя, нічого не пронюхали НКВДисти про папери на виїзд до Америки. А то не минути діду Івану клейма американського шпигуна, а тоді ГУЛАГ був би йому забезпеченим.
І ось він тут, під пекучим південним сонцем. Досить непримиренний до дійсності і не приховує цього. Ігнорує вибори до радянських органів влади. Постійно докоряє собі, що допустився великої помилки, коли купив землю, яку втратив назавжди. А міг би виїхати з сім’єю до Америки, в найблагополучнішу державу світу, де гарантуються громадянські права і недоторканність власності. А що він має зараз? Розтоптану людську гідність, безправне становище і ніякої перспективи на краще життя в майбутньому. Діду Івану було найважче, бо він пізнав інше життя, а те, що мав зараз сприймав як наругу для себе і своєї сім’ї.
Зараз він «спочиває» разом з дружиною на місцевому цвинтарі. Єва весь час жила з дочкою, допомагала їй в усьому. Були в її житті деякі проблиски, коли радість охоплювала душу і заспокоювала серце. Це коли дочка вийшла заміж, народила двох внуків – Володю і Романа. Розшукав її наречений Іван, правда дочці було вже 18, та і сам він був одружений. Погостювавши трохи поїхав на свою Івано-Франківщину. В 1974 році прийшла звістка, що він помер.
Перипетії з землею мають своє продовження і тут. На цей раз із присадибною ділянкою коло хати. І треба ж було місцевим чиновникам «для компактності» звести на її городі чотирьохповерховий будинок! І тепер, замість того, щоб виростити собі якусь картоплину, має милуватися цим «місцевим хмарочосом». Але Славка, така ж добра і чуйна до людей як і її дід Іван. Коли в будинку зникає вода, то його мешканці з відрами прямують до неї в двір, там є колодязь і господиня усіх радо зустрічає.
Любить згадувати рідний край. Радіє, що внуки теж цікавляться історією роду. А коли я їй сказав, що маю відомості, що у Вільховцях вціліла одна хата, в якій проживає лісник, і знаходиться вона на Маговці, де гостинно приймали усіх подорожніх і де квартирувала сім’я Шумних, у Ярослави із грудей вирвався стогін. «Як мені кортить побувати вдома. Я усе помню!».
Із свого боку я їй пообіцяв, що, якщо мені вдасться побувати вдома у Вільховцях, я неодмінно побуваю на Маговці.
І хоча я однорічний нічого не пам’ятаю, бо і народився вже в нашій новозбудованій хаті, я вдячний за гостинність і чуйність діда Івана, а зараз цю вдячність висловлюю його внучці – Ярославі.
Гарний спогад. Дякую!
Дякую!
Дійсно , свою історію потрібно памятати ! Дякую !
Моя бабушка родом из села Скородное, Нижне-Устрийского района. Была пересела примерно у это же время со своей семьей в г. Первомайск, Николаевской области. Ее имя Лисиганич Анна Юрьевна. Ее отец- Лисиганич Юрий Васильевкич, мать-Лисиганич Ева Васильевна.
Спасибо за видео! Слезы на глазах-)))
Дякую за збереження історії!!!!! Сльози на очах!!!!!!! Дякую ! Моя бабуся з дідусем була пересенена із Скородне у Михайло – Ларино. Жовтневого району, Миколаївської області прізвище ЛИСиГАНИЧ !!!! Дуже б хотіла знайти родичів!!!!!!!!!!
Вітаю! Я – правнучка Лесиганич Єви Іванівни. Це про мій рід ця історія. Але насправді Лесиганичів у нас в Михайло-Лариному багато. Так що питайте, що вас цікавить.
Доброго вечора всім Я-Горон Володимир,Я частенько переглядаю наш сайт ,на якому відчувається дух наших пращурів.Моя родина Горонів теж була репресована зі Скородного та вивезена на Сибір в 1947р.Мій дід Іван був убитий енкаведистами біля своєї хати ,а саму хату спалили.Лише в 1961р,,після реабілітації ,родина змогла переїхати в Україну до своїх односельців в Криве Озеро.Моя мама теж з родини репресованих.Дівоче прізвище Войтович Олександра Миронівна.з села Чорна .Мої батьки познайомились ще в лагері в Устріках.Після перебування в лагері були вивезені на Урал в Челябинску область,м .Коркино.Інших сестер розділили і відправили на поселення в Донецьку область.Збереглась лише одна фотографія до переселення,де вся родина зображена в бойківському вбранні.На жаль фото не можу прикріпити,Може пані Ольга підскаже ,як це зробити.
Шановний пане Володимире, дякую Вам за цінний коментар! Маю до Вас ще багато стрічних питань: що мається на увазі “лагер в Устріках”, де познайомились Ваші батьки? Що то був за табір? Чи пан Ілля Крохмаль – то Ваш родич? Фотографію надішліть будь-ласка на електронну адресу info@immigrada.de. Якщо дозволите, то я розміщу її на цій сторінці, бо вважаю такі документи дуже цінними для історії. Буду рада подальшому спілкуванню з Вами!
Доброго дня!Ми з Насінників з Лопенки дуже дякую за спогад! У 19521 році дідова родину перевезли до села Ульянівка Миколаев.обл.,дід дуже зворушливо згадує Батькивщіну!Розповідав як з батьком на підводі коли Їдеш з гори то на всі чотири гальма ставив підводу а не на два , а я був дуже здивований бо на півдні геть немає гальм на підводі,а щє розповідав як дітьми ходили на кордон зЧехією по цигарки а дорослі їм дяквали цукерками це зараз я так розумію що мабуть дітей використовували як “контрабандистів”,але для дітлахів то були справжні пригоди .Усім щиро дякую поблагослови і бережи вас Бог!!!